Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
|
Úzkokolejka vidnavské šamotky |
Zrušená úzkokolejka do šamotky ve Vidnavě byla v provozu od roku 1921 do roku 1955, kdy byla zrušena, její četné pozůstatky však lze za zrušenou továrnou nalézt dodnes (2014). Půvoní drážka o rozchodu 600 mm vycházela z areálu podniku jihovýchodním směrem, kde překročila po betonovém mostě řeku Vidnávku a rovým úsekem dospěla k silnici do Štachlovic. Před silnicí obočovala vpravo v ostrém úhlu větev vedoucí na hliniště, za silnicí pak v mírnějším úhlu vpravo druhá větev, která vedla jihojihovýchodním směrem ke kaolinovému lomu. Tento úsek je zahován ve formě lesní cesty vedoucí k zatopenému lomu. Hlavní větev úzkokolejky pokračovala jihovýchodním směrem k tunelu z roku 1921 s klasicistním portálem o délce cca 400 m, který prochází západní stěnou druhého lomu a původně ústil na jeho dně odbočkou a koncovým portálem. Uvnitř přístupného lomu je zachována odbočka u západní stěny, kterou lze do tunelu vstoupit, přímý úsek vedoucí dále na jihovýchod je však zavalen a protéká jím potok z bažinatého jezírka na dně lomu (2014). Samotný tunel je opatřen betonovým ostěním vejčitého profilu a je volně průchozí, nicméně protéká jím potok z lomu, který tunel znáší velkým množstvím mazlavého kaolinového bahna. Celková délka drážky přesahovala 2 km, nicméně jediným úsekem, na němž zůstaly koleje, je betonový most přes řeku Vidnávku, trojice obočujících větví je, stejně jako kolejiště v areálu šamotky, již minulostí. Zdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 1. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 1. 6. 2014 a zobrazen celkem 13168×, naposledy dne 5. 5. 2024 v 5:02.
|